Du är här
Maria Mindhammar
Den fjärde gästen i Duas intervjuserie om perspektiv på samverkan är Maria Mindhammar, generaldirektör på Arbetsförmedlingen. Tillsammans med programledare Maja Dahl diskuterar hon utmaningar i reformeringen av Arbetsförmedlingen och stängningen av lokala kontor. Maria pratar också om vikten av samverkan med kommuner för att möta den ökade arbetslösheten till följd av Coronapandemin.
Lyssna
Du kan också lyssna på intervjun direkt via hemsidan eller i din vanliga podcast-app. Leta efter Duapodden.
Sammanfattning
Arbetsförmedlingen står inför en stor utmaning i samband med reformeringen av myndigheten. Idag står en stor andel av de arbetssökande långt från arbetsmarknaden, längre ifrån än före pandemin. Maria menar att Arbetsförmedlingen inte kan lösa den här situationen ensamma utan att det måste ske i samverkan med andra. Samverkan kan innebära olika saker för olika kommuner och det finns flera synsätt på hur samverkan ska gå till. Maria menar att överenskommelserna mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna är en bra ingång till en lokal dialog om samverkan.
– Vi har ett gemensamt ansvar att få ut de arbetslösa i jobb. Många är rätt långt från arbetsmarknaden och då gäller det att rusta och se till att de är anställningsbara. Speciellt nu i coronapandemin, att de kan ta jobb när det vänder.
Arbetsförmedlingen har som en del i myndighetens reformering stängt många lokala kontor. Den lokala närvaron ska dock upprätthållas, enligt Arbetsförmedlingens regleringsbrev ska myndigheten ha likvärdig service och säkerställa en lokal närvaro i landet. Maria förklarar att för henne innebär likvärdig service att arbetssökande ska kunna få samma service oavsett vart i landet en bor, och att lokal närvaro inte är synonymt med lokala kontor.
–Vi ska alltid också finnas där för fysiska möten med våra arbetslösa och kommunerna om det behövs. Vi är även hos kommunerna i deras lokaler för dialog och att möta de arbetslösa. Det finns många varianter och det kommer inte att se likadant ut men vi jobbar stenhårt för att det ska bli bra.
I Duas fortsatta arbete ser Maria att Dua kan ge stöd i dialogen med SKR och kommunerna för att hjälpa Arbetsförmedlingen att stämma av förväntningar.
– Vi måste ta ett gemensamt grepp, respektera varandra och förstå varandras situation. Jag har förståelse för att kommunerna har det jättetufft och jag tycker att kommunerna jobbar väldigt bra i flera olika frågor. Sen har vi balansen mellan kommun, fristående aktör, staten via Arbetsförmedlingen. Hur ska den se ut? Det får vi lösa tillsammans.
Relaterad information
Kontakta oss avseende Duapodden
Du kan ställa en fråga via formuläret nedan. Du kan också skicka ett mail till info@dua.se eller via telefon 08-405 10 00.
Observera att inkommande frågor diarieförs och blir allmän handling.